onsdag 14 oktober 2009

Surt inlägg...

...ska det bli nu.

Jag håller på att baka med surdeg, håller på att lär mig. För det är lite knepigt. Jag har en i kylskåpet som jag tar fram när jag ska baka. Först matar jag den med 2 dl vatten och 2 dl rågmjöl, så får den vila en natt eller dag. Sen tar jag undan ca 0.5 dl av till nästa bakning och ställer i kylskåpet. När man kommit så här långt ska man göra degen. Jag varierar lite eftersom jag inte har något recept. Tar 2-3 dl vatten och sen mjöl, dinkel, emmer, och rågmjöl, jag blandar. Den ska vara lös degen. Jäsa igen rejält, och har jag inte hittat riktigt bra sätt att baka ut, just nu när jag bakade använde jag bakformar. Det blev bra bröd med det fastnade så i formarna fast jag smörjde. Jag fick ut ett stycke i alla fall så jag skar upp skivor som jag ska lägga i frysen för att lätt kunna ta fram så många jag vill ha. I detta bröd hade jag valnötter och aprikoser.


Tittade just på trädgårdsfredag. Fru Mandelmann bakade på surdeg. Ska prova hennes sätt tror jag nästa gång. Hon började med att blanda 2 dl vatten med 2 dl rågmjöl sen tog hon bara 2 tsk av surdegen i detta och så fick det jäsa. Ska kolla upp på nätet om jag hittar hennes recept.

Det är i alla fall gott att äta sitt egna bröd som man vet vad man har i.

Kram Kristina

5 kommentarer:

Sara sa...

Låter som en hel vetenskap att bara surdegsbröd.
Men visst är det gott med hembakat. :o)

Vardags-mirakel sa...

Häftigt med surdeg! Vilken snygg handduk på bilden, ha det bra. Kram Eva.

The Primetime family sa...

Verkligen gott att baka sjalv men jag gor det allt for sallan! Till helgen kanske, blev valdigt sugen pa surdeg nu nar jag hittade till din blogg. towe.

Mamma C sa...

Jag fryser in min surdeg i formar och plockar fram efterhand när jag ska baka. Låter den stå framme 1 dygn. Ibland har jag haft i en liten gnutta jäst. Kanske 10g för att få den att jäsa upp. Det är ett knepande och knåpande detta baksätt.
Kram Mamma C

Min Skattkammare sa...

Hej Kristina!
Tack för din kommentar hos mig!
Jag känner precis som du....hur skuldkänslorna griper tag i mig. Men hellre det än inga alls, för de blir ju själva drivkraften för förändring.
Uj, vad du knådar, så flitig du är!
Och vad gott det är med hembakat, man blir ju bara så bortskämd, inget köpebröd smakar ju gott sen!
Önskar dig en skön helg!
Jag ska prata ihop mig med Marie om vår tripp till dig. :o)
Kram Kicki