fredag 16 oktober 2009

smarrig lunch

Får jag lov att servera en smarrig lunch?

Tonfisk med granatäpplesallad som består av spenatplad, avokado och granatäpplekärnor. Dressing lime och valnötsolja med havssalt. Till detta kokt broccoli och hummus. GOTT!!!

Min Hälsoplan.

Jag börjar nu känna positiva effekter av att ha ändrat min kost så radikalt. Inte något stort revlotionerade men ändå en jämnare energi och lite mindre trött. Magen fungerar mycket bättre inte uppblåst eller känner mig däst utan mycket lättare.

Jag äter fortfarande ingen pasta eller vitt ris. Det blir rött råris eller qiunoa istället. Mycket ugnbakade grönskare med sötpotatis och morötter som bas. Jag väljer bara rena råvaror inget halvfabrikat. Väldigt lite rött kött, det blir lamm eller hjortkött, som vi faktiskt har hittat en som föder upp och man kan handla ett halv eller hel hjort.

Jag håller upp med laktos helt, det blir bara soya-mjölk eller havremjölk. Jag är förvånad över att det går så bra och det finns faktiskt jättemycket bra grejer av soya till matlagning.

Extra saker jag stoppar i mig just nu är antioxidanttabletter, mjölksyretabletter, flytande omega-3 och Mivitotal Plus med mineraler och vitaminer. Här hemma känns det som rena hälsobutiken ibland, nötter, fröer och dinkelmjöl, frukt och mycket ekologiska saker.

Men min omgivning tycker det är lite jobbigt att bjuda mig på fika eller mat. Jag fösöker övertyga dem om att jag tar med mig det jag vill äta. Fullkornsskorper utan socker, nötter och torkad frukt går jättebra att ha till fika. Visst inte lika smarrigt som en riktigt god brownie eller morotskaka, men jag tycker det går bra. Det är bara att köra nu när jag är inne i det. Jag tror det finns bra recept på morotskaka som kan vara nyttig, men jag har inte hittat det. Det måste vara utan farligt vitt socker.

Det jag unnar mig är en cappuccino i emellanåt för att lyxa till det i stället för allt grönt te jag dricker.

Oj vad mycket jag skrev, hoppas du orkar läsa det.

Ha en trevlig fredag! Här blir det grekisk sallad och kyckling i kväll.

Kram




5 kommentarer:

annika sa...

Det låter som en väldig sund mathållning. Jag äter inte fläsk-nötkött men det finns så mycket god fiska och annat att stoppa i sig. I kväll blir det färsk Torsk, från Fiskaffären på Engelbrektsgatan, och en bit Laxtårta från samma ställe. Trevlig helg och njut av allt det goda du får äta.
annika

Mamma C sa...

Tycker du är duktig som orkar hålla på. Men har man börjat med något så vill man ju fullfölja för att se något resultat.
Kram mamma C

Min Skattkammare sa...

Vad spännande att få följa dig och höra om du märker skillnaden.
Min kompis som är hälsoutvecklare, sa att det tar ca 6 månader att bryta vanor. När man kommit förbi den gränsen har man utvecklat nya vanor och det är mycket lättare att förbli i dem. Det är ju en bra morot!
Vad gott med soppa m.m.....mums!
Vad tror du om nu på tisdag? Måndag går också bra....
Vi hörs mer!
Godnatt på dig min vän!
Kram Kicki

Lyckoslanten sa...

Det där läste jag med stort intresse och nickar instämmande eftersom jag själv misstänker att jag delvis är laktosintolerant. Nu fick jag mig en underhållande läsning eftersom jag hade missat flera inlägg! :o)

Made in Persbo...Carina sa...

Hej hej!
Tack för dina rara ord inne hos mig!
Men så duktig du är med maten! Detta är nånting jag verkligen skulle behöva ta tag i men det är så svårt. Var är min karaktär? Ho ho!!
Vi köper så mycket vi kan ekologiskt men jag vill inte tänka på alla dessa mängder godis jag proppar i mig...usch så mycket socker och diverse E-produkter.
Inspirerande att läsa om din kosthållning!

Kram, Carina