torsdag 22 oktober 2009

Kyckling


Jag har i veckan gått igenom och sorterat mina lantlivtidningar. Nu står de i årtal och nummer ordning. Ibland funderar jag på att kanske sälja en del årgångar men vet inte om det är finns några som är intresserade av gamla tidningar. Men det finns otroligt mycket bra recept i dem.

Jag hittade i alla fall ett gott kycklingrecept i ett gammalt nummer.

Dragon- och rosmarin-marinerad apelsinkyckling
4 port

1 hel färsk kyckling
1 apelsin delad i 4 klyftor
2 msk hackad dragon ( har dragon i landet som fortfarande är fin)
2 msk rosmarin
3 lagerblad
0,5dl olivolja
3 msk japansk soya ( ekologiska Tamari soyan från Biofood är jättegod)
2 hackade vitlöksklyftor
0,5 dl honung
saften av 2 små citroner
2 krm svartpeppar
1 msk salt

Dag 1
Dela kycklingen i 4 delar. Blanda alla ingredienser och häll det över kycklingen. Marineras till dagen därpå.

Dag 2
Sätt ugnen på 200 grader. Stek kycklingen med marinaden i en ugnsfast form i minst 40 minuter. Kolla att kycklingen är färdig innan du tar ut den.

Jag hade ugnen på 175 grader, blev bra i min ugn och så vände jag på kycklingen några gånger. Blir saftigare tycker jag.

Jättesmaskigt!!

Kram Kristina





8 kommentarer:

Min Skattkammare sa...

Glurrrrrk......sa magen vid åsynen av denna ljuvliga bild, och undrade varför den fick nöja sig med äggmackor i kväll!
Glurk på dig själv, sa jag då, jag ska skärpa mig till i morgon!
För då är det fredag och soffmys framför Idol. ;o)
Me like kicken, det ser så smarrigt ut.....uj uj.....
Glurk!
Kram :o)

Fröken Fräken sa...

Nä, sälj dem inte!! Jag sparar på nästan alla mina inredningstidningar och jag tröttnar aldrig på att bläddra i dem. Här har det också lagats kyckling ikväll, mums!!

Mamma C sa...

Så mumsigt det låter och enkelt och lätt oxå. Kyckling är så himla gott.
Kram mamma C

Ett Vitare Hem sa...

Åh vad gott detta lät, måste testa, tack för receptet!
Ha en fin helg!
Kramis/LenaS

Lyckoslanten sa...

Det där receptet med de där kryddorna är helt enligt min stil! Ska testa så fort som möjligt! Hoppas att du får en riktigt skön helg!

annika sa...

Hmmmm...verkar mycket gott för en som är sparsam med köttätning. I kväll var dottern och jag en sen sväng till Marieberg medan mannen kaklade ett varv i badrummet. Vi köpte lite hämtmat för alla var så hungriga.
Spännande att se hur det är i nya Uthuset nu. Brukar åka dit då vi är i Gävle hos våra kompisar. Var hittar man Märtas café?
Ha det så gott i helgen. Nu får vi ladda inför studiedagsveckan.
Kram annika

Livet i träsket sa...

Smaskigt värre!! Så många fina bilder du har lagt upp sedan jag var inne sist! Hoppas att din nya kosthållning ger effekt!

Min Skattkammare sa...

Tipp...tapp...tipp....tapp...
Kollar lite bara.....
;o)
Ha en skön kväll!
Kram