tisdag 8 september 2009

Tisdag

"Allt jag verkligen skulle vilja göra är
antingen
omoraliskt,
olagligt
eller fettbildande"
Nä inte jag inte, citatet är bara ett skämt!
Min hälsoplan
Jag är inne på vecka 2 i planen.
Ge kroppen vad den behöver.
Nu gäller det att ta reda på vad den vill ha.
Jag har nu tagit reda på att min kroppen kan vara utsatt för
oxidativ stress.
Oxidativ stress är när det är uppstår obalans mängden reaktiva syreföreningar och antioxidanter. Och dessa föreningar ska vara nyttiga i kroppen i små mängder. Men i större mängder så kan de skada kroppens celler och arvsmaterial och kan leda till att man utvecklar olika besvär. Man man kan säga att kroppen är utsatt för rost.
Antioxidanter är en del av kroppen naturliga försvar mot reaktiva syreföreningar och hjälper kroppen att skydda sig mor yttre påverkan. Kroppen använder antioxidanter till att reparera och stärka cellerna i kroppen. Antioxidanter är bra för ömma och stela muskler och leder eftersom de bekämpar reaktiva syreföreningar som kan orsaka sådana besvär.
Nu går det ut på att fixa en balans på detta och ge kroppen fina grejer att jobba med tex:
omega 3
Mineraler
grönt te
tranbär
blåbär
granatäpplen
c- och d-vitamin
morätter
sötpotatis
tomater
fisk
spenat
persilja
broccoli
baljväxter
så ekologiskt det är möjligt
Och mycket mer som kyckling, vanligt naturligt fett, linfröolja mm. Ni skulle tröttna om jag skrev allt.
Glöm saker som:
vitt ris
vanlig pasta
siktat mjöl
socker i alla former
inte för mycket vanlig potatis, då ihop med andra grönsaker
Min frukost denna vecka
ett ägg
en smoothi på 2 dl soyamjölk, 1 banan,
blåbär eller jordgubbar, 3 msk extra jungfrulig linfröolja, 1tsk kanel, rivet citronskal
ev vassleproteinpulver( har ej börjat med det än)
en halv avokado eller en skiva fullkornsbröd.
Än så länge går det bra. Men det blir nog tuffare framöver, verkar som det kommer någon slags rensning av kroppen v. 6-7.
Men jag är peppad hellre mat än värktabletter.
Nu är det mörkt, hösten är på gång fast det är 18 grader ute just nu. Dags att fixa mer inomhus.
Kram Kristina
(hur jag än gör får jag inte isär styckena på texten, grrrr jag blir galen!)

8 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Ja, det är inte helt lätt att ställa om sig på nya matvanor! Men det är klart att du kommer att lyckas :-)

Och jag tycker att de nya apparaterna visst är skäl nog för nytt kakel ;-)

Lyckoslanten sa...

Här hittade jag en blogg som jag kan känna igen mig i. Även jag älskar lyktor och vill känna tyg i min hand och dessutom har tre lämnat boet. Hoppas du lyckas med ditt må bättre. Min vecka två går enligt Sanna Ehdins schema. Ska inspireras här av dig!

Fröken Tindra sa...

Du skall se att du fixar det där!! När du väl är inne i det kommer det att gå som en dans.
Heja, heja!
Kram!!

StrandviksVillan sa...

Låter mycket intressant det där!
Om man ändå hade sån viljestyrka och engagemang själv...

Nepp, jag får inte heller radavstånden att bli som jag vill i inläggen, inte alls som tidigare, grrr...

Lycka till och hoppas du märker en förbättring med hälsan!
Kram A-C

Vardagstugg sa...

Låter spännande .. =) tänk om man kunde ha en alldeles egen kock så fixade suprgod och supernyttig mat till en varje dag, det vore nått!
Lycka till!

Annelie

Hanna sa...

Låter intressant.
Hanna

annika sa...

Det är framgången som sporrar mig. Om jag märker att det går mot det mål som jag har satt upp då blir jag så sporrad och kan stå emot. Lycka till...det ska bli så intressant att läsa om hur det går. Man blir ju inte mjukare i kroppen ju äldre man blir...det känns både lite här och där...
Annika

somebody sa...

酒店經紀人,菲梵酒店經紀,酒店經紀,禮服酒店上班,酒店小姐,便服酒店經紀,酒店打工,酒店寒假打工,酒店經紀,酒店經紀,專業酒店經紀,合法酒店經紀,酒店暑假打工,酒店兼職,便服酒店工作,酒店打工經紀,制服酒店經紀,專業酒店經紀,合法酒店經紀,酒店暑假打工,酒店兼職,便服酒店工作,酒店打工,酒店經紀,制服酒店經紀,酒店經紀
酒店經紀