måndag 29 juni 2009

Leila och jag!

Hej
Är nu hemma igen en sväng. Vi har sen i torsdags varit i vår lilla lilla sommarstuga. Plockade jasmin och satte in på bordet i stugan, det doftade underbart. Tänk att det är så fantastiskt skönt med sommar. Jag har badat hela helgen, och idag på morgonen 06:30 var det 23 grader i sjön. Så härligt att gå och ta ett dopp innan man åker till jobbet.



Idag var jordgubbar mycket billiga, bara 15 kronor. Jag fick ett ryck och köpte 10 liter, det är Leilas fel. Hade i huvudet programmet "Leila på landet", hur hon gjorde en rabarber och jordgubbssaft. Tänkte att nu ska jag göra saft, det var längesen.



Så jag hem och drog ut receptet på datorn. Snoppade jordgubbarna, man fick inte röra i grytan för då skulle saften bli grumlig. Jag petade knappt på den, för jag såg framför mig en klar fin saft i flera flaskor stå på rad. Gick så bra, jag kände mig som Leila, titta in i rätt kamera och bara log när jag pressade i citronsaften . Inte från en citruspress utan med mina bara händer silade citronsaften ner i grytan ( undra vad hälovårdsnämnden tycker om det).



All saft och sylt är fantastisk så länge den är kvar i grytan. Sen börjar det, saften skall i flaskorna. Provade att hälla lite försiktigt i en flaska direkt från grytan, ca 1 dl rann bredvid ner i slasken. Mmm ....kom på att jag behöver nog en sil. Letade och letade. de tog nog lika länge som att snoppa bären, koka dem och sila dem innan det kokade med sockret igen. Hittade till slut en som inte riktigt gick ner. Fick ropa på mannen. Han hällde, blev bara lite översvämmning runt flaskan, ce 2 dl rann ner i slasken. Men har vi ingen mindre sil, sa han då. Jo, sa jag men jag hittar den inte. Till slut hade vi fått ner all saft i flaskorna ( 3 dl bredvid). Är det värt det är sa han då? Jo det blir godare, sa jag och tittade på 1 1/2 flaska med färdig saft.


Leila diskar inte tror jag, det är inget man får se i programmen i alla fall. Två handdukar, kladdiga, bunkar, slevar, silar ( mannen hittade den lilla silen när vi var klara), gryta, skedar. Till saken hör att jag kan röra till det ibland. Jag hade börjat med jordgubbssylt också. Jag är inte Leila längre. Kanske jag blir det en annan gång. Men saften är så klar och fin.
God natt!
kram Kristina


4 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Oj! ;-) Ja, det är visst lättare med saftkokning på tv.. och som sagt, vem diskar allt som används? Men saften blev säkerligen toppengod!
Och vad härligt att kunna ta sig ett morgondopp innan man åker till jobbet.... sommar är underbart!!

Millan sa...

Så gott med hemgjord saft...och jag är övertygad om att Leila slipper diska allt själv...

Mamma C sa...

Ja, allt ser ut som lätt som en plätt när man kollar på tv:n. Men i verkligheten är det bökigt och svårt ibland. Men hemmagjord saft är godast även om ett par dl. rann bort.
Ha det bra i värmen.
Kram Mamma C

Vardags-mirakel sa...

Hihi men visst är det kul att leka Leila ibland! Superfina bilder på saften och bordet med den vackra skålen. Ha det bra och tack för att du bjuder på dig själv. Kram Eva.