fredag 26 februari 2010

Surdegsfrallor


I går kväll var jag baksugen. Jag hade två surdegslimpor i kylskåpet som jag tog fram och gräddade när jag kom hem från jobbet. Det år så bra att jäsa i kylskåpet under tiden man jobbar och sen bara sätta på ugnen när man kommer hem.


Ville baka mer så jag gjorde ett recept som står i Martins bok " Surdegsbröd" på frallor. Då gör man degen direkt med surdegsgrund i som får jäsa 1-1 1/2 timme. Sen bakar man ut små bulllar som får jäsa i kylskåpet under natten. bara att grädda sen på morgonen så har man färska frallor till frukost.


Jag kom på att det är perfekt att baka dem i muffinsplåtarna. Räckte precis till de tolv hålen när jag gjorde dubbelsats av receptet.
Är lite opigg idag, fick åka hem från jobbet, feber och ont i halsen, inte kul. Hoppas det går över fort.
Ha en trevlig fredagkväll
Kram Kristina


4 kommentarer:

Lyckoslanten sa...

Skulle gärna äta de där frallorna till frukost! Hoppas att det bara är någon liten släng du fick och är pigg och kry i morgon! Ha en skön helg! ♥ Ann-Lis

Min Skattkammare sa...

....nämen, är du uppe och bakar!?
Bums ner i sängen igen!! ;o)
Vad gott det ser ut....mmmmm
Kram igen!
:o)

Ett Vitare Hem sa...

Åh vad gott det ser ut måste testa detta med surdegsbröd....
Ha en jättefin kväll!
Kramis/LenaS

Mamma C sa...

Nu är du inne i ett surdegsbakande verkligen. Ser så himla gott ut. Tänk att få nygräddat på morgonen. Ha en bra helg och krya på dig.
Kram mamma C