torsdag 4 mars 2010

Min hälsoplan

Det har nu gått 6 månader sen jag radikalt la om min kost för att se om jag kunde bli bättre i mina muskler och leder ( du kan titta under rubriken Min hälsoplan). Och det har jag blivit. Jag är glad att jag lyckas hålla mig till den nya kosten, visst kan det bli lite fuskade någongång, men jag är så inne i det nu så jag tänker inte ens på att det skulle vara på något annat sätt. Det beror att det inte inhandlas så mycket annat.


Enkelt jag man säga att jag äter, glutenfritt, laktosfritt, fläskfritt, sockerfritt och rena råvaror, inget halvfabrikat så långt det är möjligt. Äter jag bröd är det mitt eget surdegsbröd, det är inte glutenfritt men bakat på ekologiska varor, dinkel och fullkorns-råg Jag äter också omgega-3, antioxidanter, kalk och b-vitamin.

Förändring:

- 7kilo lättare
- mindre värk
- orkar mer
- piggare, behöver inte sova på min rast på jobbet.
- inte täppt i näsa, (utom just nu när jag är förkyld), Jag fick förut ta cortisonspray.
- återkommande svampinfektioner på ett visst ställe är borta.
- mindre huvudvärk
- behöver ta väldigt lite värktabletter. Inte ens varje vecka, men är det -20 grader så vill det tydligen värka.
- mindre pms-besvär

Är det inte jobbigt? undrar en del. Jo när man ska äta ute eller vill fika på café, eller när andra tycker det är jobbigt men inte jag. Jag har ju valt detta.

Så löser jag det:
Cafébesök, jag tar med egen sojamjölk till en caffelatte eller så dricker jag grönt te. Oftast finns det någon mörk pralin så unnar jag mig den. Många cafeér har sojamjölk.

Äta ute, asiatiskt är bra, men de har oftast glutamat som smakförstärkare i sin mat. Fisk, kyckling eller sallad eller nötkött med grönskaker till går också bra.

Bortbjuden, snälla vänner frågar. Annars äter jag det som serveras den gången. Jag har oftast i väskan med frukt, torkad frukt och nötter, går jättebra istället för fikabröd.

Mannen och gräshoppan vill inte riktigt ha mitt röda råris och och för mycket rotfrukter och grönt, så de får äta sitt vita ris och pasta. Det går bra.

Min mormor skulle jubla om hon levde nu, hon var verkligen före tid med hälsokost på 50-60-talet när ingen annan ens hört talas om det. Hon hade säkert varit en hejare på Raw food idag.

Så nu är min lilla serie om min hälsoplan slut.

Kram Kristina

4 kommentarer:

Tin sa...

Å vad jag är imponerad av dig!!!!!
Vilket fantastiskt resultat på så många områden! Här hemma försöker vi komma igång med motionen och mer frukt och grön. Vore roligt att höra dig berätta mer om din kost och alla dessa surdegslimpor som verkar spännande. Ja vi får se om det blir något kalas så att vi får ses.
Kram C

Lyckoslanten sa...

Fantastiskt! Tänk vilken bov de där vi stoppar i oss kan vara, men du har varit detektiv och bemästrat det onda! Grattis! Va' duktig du är! Jag ska ta lärdom! ♥

Mamma C sa...

Så kul att du sätt så många förändelser av det. Skönt när det går åt rätt håll.
Kram Mamma C

Min Skattkammare sa...

Men så duktig du är, och vad jag blir glad att du känner dig mycket bättre!! Det var ju många positiva förändringar!
Det är klart att det är lite krångligt, men välbefinnandet måste vara en nog så god morot, kan jag tro!?
En rosa tröja är du värd! :o)
Men sju kilo......nu blev jag klarvaken, åjne våjne, inga mer sötsaker alltså....inget bröd....oj oj, vad var det mer....?!
Nu drar jag täcket över mig och tar nya tag i morrn!
Grattis vännen! (eller vad man nu säger) fniss....
Kram Kicki